top of page

איך מתמחרים היום: מושבים? טוקנים? פיקס? ערך?

  • Writer: shlomoyona
    shlomoyona
  • Apr 3
  • 2 min read

מודלי התמחור המרכזיים בשוק


חברות נדרשות לבחור או לשלב בין מספר גישות תמחור:

  • תמחור לפי משתמש: המודל המסורתי בו משלמים רישיון קבוע לכל עובד שמשתמש במערכת. לפי הפרסום, מודל זה מאבד רלוונטיות מכיוון שסוכני AI מסוגלים לבצע עבודה אוטונומית שמייתרת את הצורך בריבוי משתמשים אנושיים.

  • תמחור מבוסס-צריכה: תשלום ישיר על עלויות העיבוד, לרוב נמדד בטוקנים של קלט ופלט או שעות עיבוד. מודל זה מגן על הספק מהפסדים על שימוש חריג, אך פוגע בוודאות התקציבית של הלקוח.

  • המודל ההיברידי: הגישה השלטת כיום. זהו שילוב של דמי מנוי קבועים, שמספקים גישה בסיסית וודאות תקציבית מסוימת, לצד תשלום משתנה, באמצעות חבילת קרדיטים או טוקנים, על שימוש בפועל במנועי הבינה המלאכותית.

  • תמחור מבוסס-תוצאה: תשלום על הצלחה עסקית מדידה ומוגדרת מראש, כגון פניית שירות שנסגרה בהצלחה, ליד שאושר, או מסמך שנוסח במלואו ללא מעורבות אדם.


לאן הולך השוק ומדוע?


השוק צועד בבירור ממכירת רישיונות תוכנה למכירת עבודה וביצועים.

  1. ניתוק הקשר בין כוח אדם לתפוקה: כאשר כלי בינה מלאכותית מבצע עבודה השקולה למספר עובדים אנושיים, תמחור המבוסס על מושב של עובד בודד מנתק את הערך שהספק מייצר מהתגמול שהוא מקבל, ופוגע אנושות בהכנסותיו. ספקים חייבים להתחיל לתמחר את העבודה שבוצעה ולא את כלי העבודה.

  2. תחרות על תקציבים גדולים יותר: חברות AI כבר אינן מתחרות רק על תקציב ה-IT אלא מכוונות לתקציבי השירותים המקצועיים וכוח האדם, שוק שגדול פי 10. כדי לזכות בתקציבים אלו, עליהן להוכיח החזר השקעה ישיר, מה שדוחף את התעשייה לאמץ מודלים מבוססי-ערך ותוצאות. במקביל, עלויות התשתית הכבדות מאלצות ספקים לוודא שהם לא מסבסדים לקוחות כבדים, מה שמחייב מודל שיש בו רכיב צריכה.


חומר למחשבה


תמחור מבוסס-תוצאה נשמע אידיאלי בתיאוריה, אך בפועל קשה מאוד ליישום עסקי ומשפטי ב-B2B. הגדרת הצלחה היא פעמים רבות סובייקטיבית; האם בוט שענה תשובה טכנית נכונה ללקוח, אך הלקוח נטש בכל זאת, ייספר כהצלחה? הויכוחים על מדידת הביצועים עלולים לפגוע במערכת היחסים מול הלקוח.


עלויות העיבוד צונחות בצורה דרמטית, מודלים קטנים ויעילים מספקים ביצועים הולכים ומשתפרים בשבריר מהעלות, ופריצות דרך חומרתיות עשויות להחזיר את שולי הרווח של חברות התוכנה לרמות גבוהות יותר בשנים הקרובות.


ארגונים רבים מתחילים להריץ מודלי שפה על תשתית פרטית משלהם. במקרים אלו, הארגון אינו מחפש תמחור מבוסס-תוצאה מספק תוכנה, אלא מנהל את ה-FinOps בעצמו כיחידת תשתית, מה שמשנה את הדינמיקה המסחרית המתוארת.


אז כבר יש לכם FinOps? איך מתנהלים? מה הכלכלה אצלכם בארגון לגבי המו"פ? מה עושים עם ספקים והתמחור? ואיך מתמחרים את המוצר/השירות שלכם?



איך מתמחרים היום: מושבים? טוקנים? פיקס? ערך?
איך מתמחרים היום: מושבים? טוקנים? פיקס? ערך?

דברו איתי:

שלמה יונה

מייסד ומדען ראשי, מתמטיקאי מחקר ופיתוח בע"מ

053-7326360


פודקאסט על החברה ועליי, שלמה יונה, ואופן העבודה שלנו ואיתנו: A technical deep dive about Mathematic.ai


 
 
 

Comments


  • Facebook Social Icon
  • LinkedIn Social Icon

© 2010-2026 mathematic.ai

bottom of page