על בינה מלאכותית משולבת סוכנים
- shlomoyona

- Mar 26
- 2 min read
טל דולב Tal Dolev כתב במאמר שלו על סוכנים לגבי ערך ממערכות אג'נטיות וכינה את זה Return on Autonomy. ההתמקדות בכך היא גם תוך התייחסות למעבר בארגונים משימוש בבינה מלאכותית יוצרת בפני עצמה למערכת מבוססת סוכנים של בינה מלאכותית יוצרת.
לשיטתו של טל, אין להתייחס לסוכני AI כאל כלי אוטומציה רגילים לחיסכון שולי, אלא כמנוע לשינוי תהליכי עומק (ורטיקליים) שמייצרים ערך עצום. העוגן המספרי שמעלה הוא X10 בתפוקות במקום להסתפק בחסכון של 10% בעלויות. בינתיים בפועל נראה כי רק 10% מהארגונים רואים כיום ROI משמעותי מ-Agentic AI, והחזר ההשקעה לוקח לרוב 3 עד 5 שנים. הקפיצה לערך פי 10 עלולה להתעלם מהמורכבות והעלויות הגבוהות של הטמעה כזו. לא רק טכנולוגית ותפעולית אלא גם תרבותית.
סוכני AI נתפסים גם ככלי וגם כעמית לעבודה, מה שמחייב מבנה ארגוני חדש וצוותים היברידיים. טל מנבא שעובדים אנושיים יפסיקו לבצע פעולות שגרתיות ויעברו לפקח, לתכנן ולנהל את סוכני ה-AI. אז אדרבא ואדרבא שינוי תרבותי בארגון, הסתגלות לשינוי והכשרות לעובדים.
סוכנים אוטונומיים מגדילים את משטח ההתקפה הסייברי של הארגון. וניהול הסיכונים צריך להתחשב בכך בתהליכים של שינוי ובהשלכות של השינויים על החשיפה של הארגון והדרכים לגדר או למנוע אותה.
אני סקרן לגבי היבטים תרבותיים של שינויים שכאלה בארגונים. טכנולוגיה לפעמים היא מורכבת ומסובכת אבל הבעיות הגדולות מגיעות עם ההתנהלות האנושית. ארגונים טוענים בדבקות שההון האנושי שלהם הוא המשמעותי ביותר אצלם. לא כולם מתנהגים בהתאם בפועל, אולי רק בססמאות.
אנקדוטה: הביטוי Return on Autonomy, או ROA, מיוחס לרוב ללואיס אסקלנטה מחברת Gorilla Logic במאמר שפרסם בינואר 2026. McKinsey ו- Gartner בדוחותיהן לרבעון הראשון של 2026 החלו להשתמש בו. אז נראה שהביטוי הזה תופס גם כאן בארץ.
אז אני ממליץ לקרוא את המאמר של טל שנותן כיוון חשיבה להתנהלות. חשוב להבין שהדרך ליישום ארגון אוטונומי ארוכה, מסובכת ומלאה במהמורות טכנולוגיות ואנושיות.

דברו איתי:
שלמה יונה
מייסד ומדען ראשי, מתמטיקאי מחקר ופיתוח בע"מ
053-7326360
פודקאסט על החברה ועליי, שלמה יונה, ואופן העבודה שלנו ואיתנו: A technical deep dive about Mathematic.ai

.png)
Comments